Se încarcă pagina

Liderii excelenți au timp

Timpul este cea mai limitată resursă de care dispune fiecare persoană în această lume. În conducere, administrarea excelentă a timpului este un ingredient deosebit de important al reușitei. Vestea rea este că timpul zboară. Vestea bună este că tu ești pilotul (Michael Altshulet). Ce poți face pentru a pilota timpul în așa fel încât să ajungi la destinație în condiții de siguranță, la timp? Iată câteva recomandări:

1. Planifică ținând cont de scop, misiune și viziune

Creștinismul are la bază speranța și credința în promisiunile lui Dumnezeu. Avem convingerea că Dumnezeu are un plan pentru această lume, iar viața și lucrarea noastră trebuie organizate pentru a face parte din acest plan. În conducere, clarificarea scopului, a misiunii și a viziunii sunt vitale. Odată ce au fost identificate și definite, devin reperele de bază ale vieții. Sunt sursa de inspirație a conducătorului în procesul de schițare a calendarului de slujire și al elaborării planului de lucrare anual, trimestrial, lunar și săptămânal. Planifică plecând de la destinația finală spre punctul în care te afli. Stabilește obiective și alocă-le timp, în așa fel încât fiecare oră, zi, săptămână și lună să te apropie mai mult de adresa intenționată.

2. Planifică ținând cont de priorități

Nimeni nu este prea ocupat, ci doar sunt unii care nu țin cont de priorități. Definește-ți prioritățile din perspectiva scopului, a misiunii și a viziunii, cerând călăuzirea lui Dumnezeu. Învață să spui “nu” activităților care nu slujesc scopului și nu permite problemelor și urgențelor să-ți invadeze agenda. Stephen Covey ne sugerează patru categorii de priorități:

Urgențe importante

Această categorie include anumite activități cu termene de execuție foarte apropiate și o criză majoră care apare și ești obligat să amâni anumite sarcini (îmbolnăvire, decesul unei persoane apropiate, accidente, pregătire de ultim moment, etc.). Pentru această categorie de priorități eu păstrez spații libere în agenda mea.

Neurgențe importante

Includem aici responsabilități care joacă un rol deosebit de important în vederea reușitei pe termen lung (dezvoltarea personală, familia, planificarea strategică, formarea noilor lideri, perfecționarea liderilor, pregătire, sănătate, etc.). Eu obișnuiesc să rezerv timp în calendarul meu în primul rând acestei categorii. Ea merită timpul cel mai fertil.

Urgențe neimportante

A treia categorie cuprinde activitățile care par foarte urgente, însă sunt de importanță minoră, din perspectiva viziunii, sau sunt chiar lipsite de importanță. De cele mai multe ori, aceste urgențe neimportante sunt generate de egoism și sunt, de fapt, obstacole între lider și obiectivele sale (întreruperi, vizite neprogramate, adunări organizate în ultimul moment, etc.). Eu obișnuiesc să replanific asemenea activități sau să le refuz în mod politicos.

Neurgențe neimportante

Aceasta este categoria activităților care nu contribuie în nici un fel la îndeplinirea scopului. Sunt pur și simplu pierdere de timp (navigarea pe internet fără scop, vizionarea la televizor ore în șir, etc.) Eu fac totul ca timpul meu să nu ajungă la discreția lucrurilor nici urgente și nici importante.

Prioritizarea reușită în procesul planificării constă în acordarea cu generozitate a timpului celui mai productiv, activităților din categoria “neurgențe importante” și în reducerea, delegarea sau eliminarea a cât mai multe posibil din celelalte trei categorii.

3. Planifică ținând cont de context

Nici un lider competent nu-și poate permite să ignore contextul, iar acest lucru este valabil și când este vorba de administrarea timpului. În funcție de mediul cultural și de cadrul situațional în care se află, conducătorul trebuie să identifice cu responsabilitate timpul optim pentru prioritățile deosebit de importante. Liderul creștin este adesea asaltat de oameni care îi cer sfatul, participarea, de fapt, îi cer timpul. Dacă zilele îți sunt aglomerate deoarece alții împreună cu problemele lor îți întocmesc programul de lucru, scuzele nu pot fi acceptate. În mod personal, sacrific din timpul meu de somn, pentru a-mi face timp pentru citirea zilnică a bibliei, rugăciune personală, dezvoltare personală, pregătire, precum și alte responsabilități de care depinde succesul meu pe termen lung.

Îți imaginezi cum ar arăta viața și lucrarea ta dacă ai ține cont de aceste idei și le-ai implementa în stilul tău de viață? Mă rog și am încredere că Dumnezeu ne va ajuta nouă, liderilor Săi din contextul românesc, să acordăm o importanță sporită administrării timpului. Speranța moare ultima…

Cum comentezi cele de mai sus? Mă poți contacta: doru@filadelfia.md

Doru Cîrdei

Doru Cîrdei

Doru Cîrdei, originar din România, a fost chemat în calitate de misionar în Republica Moldova, în anul 1993. De atunci, îndeplinește funcția de secretar general al Uniunii Penticostale din Moldova, a fost folosit de Dumnezeu alături de alți oameni deosebiți la înființarea Bisericii “Filadelfia” din municipiul Chișinău, a Liceului Creștin "Elimul-Nou", a centrului Creștin Betania (orfelinat tip familial), precum și a altor biserici noi. Este căsătorit cu Nadia, împreună sunt părinți a patru copii, a obținut titlul de master în biblie și teologie (Evangel Theological Seminary, Kiev, Ucraina), iar în prezent este pastorul coordonator al Bisericii “Filadelfia” din municipiu Chișinău, Republica Moldova.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *